In het kortCHUNITHM is SEGA’s rhythmgame dat zich onderscheidt met een unieke luchtgebaren- en touchstrip. Spelers voeren ritmische handbewegingen uit boven én op een smalle horizontale controller, waardoor de game aanvoelt als een mix tussen dans en pianospel. Met een breed muziekaanbod van J-pop, anime, Vocaloid, game soundtracks en originele tracks is CHUNITHM razend populair in Japanse arcadehallen. Links/Docs |
Genre | Rhythm Game |
Fabrikant | Sega |
Aantal spelers | 1 |
Gameplay
In CHUNITHM komen noten van boven naar beneden over het scherm. De speler moet ze raken via verschillende manieren, afhankelijk van het type noot:
-
TAP: Tik op de strip op het juiste moment.
-
HOLD: Houd een knop ingedrukt.
-
SLIDE: Veeg horizontaal over het paneel.
-
AIR: Beweeg je hand boven de sensor (in de lucht) voor "Air actions".
-
AIR-HOLD / AIR-SLIDE: Houd of beweeg je hand in de lucht volgens aanwijzingen.
Het unieke van CHUNITHM zit in de combinatie van aanraking en bewegingsdetectie, wat zorgt voor een fysieke en dynamische speelstijl. Er zijn meerdere moeilijkheidsgraden per nummer, van toegankelijk tot extreem uitdagend, met focus op timing en precieze uitvoering.
Verhaal
Hoewel CHUNITHM primair draait om muziek en score, bevat de game hele lichte verhalende elementen via evenementen, personages en avatars. In latere versies zijn story campaigns toegevoegd waarin je missies voltooit om nieuwe content vrij te spelen. Dit voegt een extra laag toe voor spelers die houden van progressie en karakterverhalen, maar het blijft optioneel.